مفجأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأه
انا جبتلكوا 3 حلقــــــــات
18 و19 و 20
عيشوا بقــــــــى
انا مش حرماكوا من حاجه أهـــــــــو
يالا بينا
اخذت ندى تبكي , وهي تردد صارخة امام ابيها الغاضب.
ندى: لا , لا , لا
.
صاح الاب بدروه.
الاب: يعني ايه لا؟, مفيش حاجة اسمها لا.
ندى: انا مش
هروح المنيا, ولو كان على طب حتى, انا مش عايزة اسافر, لا يا بابا لا.
الاب:
امال انتي عايزة تدخلي ايه ان شاء الله؟.
ندى: معنديش مشكلة, احول علوم
هنا.
الاب: انتي جالك التنسيق صيدلة المنيا خلاص وانتهينا, مفيش تحويل , هتروحي
يعني هتروحي ,انتي فاهمة.
ندى: بس انت قلتلي هتدخلني خاص.
الاب: ادخلك خاص
ليه وانتي جالك كلية؟, وبعدين ماهو الي هصرفه عليكي في الخاص هصرفه عليكي سفر ,
متبقيش غبية, روحي الكلية وعدي سنة بتقدير وبعدين حولي هنا وارجعي.
ندى: لا
بقى,انا مش عايزة, ولو مدخلتونيش صيدلة خاصة, انا هروح علوم ,هروح تجارة ,ومش هروح
المنيا.
الاب: طب والله لانتي رايحة المنيا , وابقي وريني مين الي هيحولك
بقى.
وخرج الاب من الغرفة غاضبا وتبعته الام, بينما اخذت ندى تبكي, ونسمة وهالة
, ينظران اليها في صمت,وهي تردد بعصبية.
ندى: انا مش هروح المنيا, هو غصب يعني؟,
مش عايزة اسافر انا.
نسمة: انتي ايه الي مضايقك انا مش فاهمة, انتي يا بنتي جالك
صيدلة, مش دا الي كان نفسك فيه؟.
ندى:ايوة , بس انا قلت هتبقى هنا ولا في
اسماعيلية ,ولا يوم ما تتنطط تبقى في المنصورة , لكن في المنيا انتو عارفين احنا
بينا وبين المنيا قد ايه؟, يعني هسافر وارجع كل قد ايه؟؟.
نسمة: نعم؟؟, انتي كل
مشكلتك هتسافري قد ايه؟, يعني هنوحشك مثلا؟,على اساس اننا نفرق معاكي, ما كل الناس
بتسافر عشان كلياتها وبتنجح وبترجع, ايه يعني؟, ما لاميس كانت هناك في ألسن وحولت,
وايمن ابن طنط شادية لسه هناك, ومحدش بيشتكي,انا مش عارفة انتي مكبراها ليه,ماهو
كله في مصر, متحسسنيش انك طالعة الخليج.
قالت هالة بهدوء بعد ان تفرست في وجه
ندى.
هالة: هي مش مشكلتها احنا خالص, هي مشكلتها شادي, مش كده يا ندى؟.
نسمة:
اااااااااااه.
عادت ندى تبكي.
ندى: هعد ازاي بالشهر ما اشوفوش, المنيا مش
قريبة عشان اجي كل اسبوع او اسبوعين, على الاقل هعد بالشهر, انا كده يحصلي حاجة,
انا عايزة ادخل علوم هنا, هو مش بابا كان واعدني قدامكو ادخل صيدلة خاصة.
صاحت
بها نسمة.
نسمة: انتي بتستهبلي يا بنتي انتي, مانتي جالك صيدلة خلاص, وبعدين
انتي خلتيه يعند عليكي, ويحلف , عمره ما هيدخلك حاجة تانية خلاص انتهي.
ندى:
لاااا,انا كده هموت,انا مش هقدر ابعد عن شادي كل دا,دا كان لما بيوحشني كان بينزل
من بيته اشوفه تحت البيت, دا ساكن جمبنا اقوم اسيبه واروح المنيا, لا انا كده هموت
هموت بجد.
**********************
شادي: وفيها ايه يا حبيبتي؟ , انتي مصعبها
علينا ليه كده, امال الموبايلات معمولة ليه؟.
ندى: انت بتهذر انت كمان؟, لا يا
شادي, انا قلبي مش جامد زيك, انا مقدرش اعد كل دا بعيد, وسفر وقرف كل شوية, وجامعة
معرفهاش, يعني هنا كنت هلاقي الف مين معايا في نفس الجامعة والكلية, بس هناك مش
هلاقي حد, ,هسافر مع مين وهروح مع مين.
شادي: يا ندى يا حبيبتي , المستقبل ما
يقفش قدامه الحاجات الهايفة دي, انتي مكبرة الموضوع بغباء, انا شايف ان الموضوع
مفيهوش حاجة , كلها يادوب سنة ,وانتي شاطرة ان شاء الله تجيبي تقدير وتحولي,
ومتتأخريش عليا.
ندى: انت كمان هتقولي زيهم, وافرض ما جبتش تقدير.
شادي:
هتجيبي يا ندى ان شاء الله, متبقيش متشائمة كده.
ندى: انا مش متشائمة , انا
زعلانة.
شادي: لا متخافيش, ان شاء الله كل حاجة هتمشي تمام, البت سلمى ليها
اصحاب في جامعة المنيا, هقولها واسألها ساكنين فين وكده, ,هيظبطوكي متخافيش.
ردت
ندة بسرعة.
ندى: انا مش عايزة حاجة من ناحية سلمى.
شادي: مش وقت غباء يا ندى,
انا بتفق معاكي انتي ليه اصلا, انا هبقى اجيب نمر الناس الي هناك واظبط مع مامتك,
انتي اصلا متشائمة ودماغك زي البطيخة.
******************
عادت ندى ووالدها
من السفر وهي تشعر انهاك شديد ,بعد ذهابهما للتقديم بالكلية وتجهيز مكان لسكنها,
الا ان اختاها ابتا الا ان تسمعا منها تفاصيل الرحلة قبل ان تستريح.
هالة: عملتي
ايه؟.
ندى: طلع عندهم حق, دار الراهبات بعيد جدا عن الجامعة, وفي حتة مقطوعة, هو
نضيف اوي , بس بعيد, انا قلت اشوف برضه قبل ما احجز في حتة تانية, والبنت صاحبة
سلمى بصراحة ما سابتناش من ساعة ما رحنا, ورجعت معانا في القطر كمان, بس المشوار
ايه , ميت ساعة, انا جالي صداع من القطر.
نسمة: بكرة تتعودي.
هالة: وحجزتي في
الشقة؟.
ندى: اه, هي العمارة اصلا اغلبها مغتربات يعني, فأمان, وانا هيبقى معايا
اتنين اخوات واحدة في هندسة والتانية اول سنة معايا صيدلة.
نسمة: طب كويس, لقيتي
حد معاكي في الكلية.
ندى: ومعانا واحدة رابعة طب, هي دي الي هتبقى معايا في
الاوضة.
نسمة: انتي شفتيهم كلهم النهاردة؟.
ندى: مشفتش ولا واحدة فيهم اصلا,
يارا هي الي قالتلي, هي هتبقى ساكنة في الشقة الي قصادي,انا صحيح مكنتش عايزة من
سلمى حاجة, بس يارا دي شكلها جدعة أوي, ربنا يستر بقى, البلد نضيفة وجميلة, بس
الجامعة تتوه.
هالة: دانتو لفيتو اهه يعني.
ندى: اه , بابا حب يشوف كل حاجة ,
ويعرفني الطرق يعني.
نسمة: ايوة يا عم, حسستي الراجل بالذنب , بقى هيموت
ويعوضك,وناقص ينقل معاكي المنيا, يا عيني عليا انا الي جبت 94 ادبي ومحدش عبرني
ببونبوناية حتى, قال ايه بيقولي وهو انتي كنتي عايزة تجيبي اقل من كده في
ادبي.
هالة: وهو انتي كنت عايزة تجيبي اقل من كده في ادبي؟.
نسمة: رخمي على
اهلي انتي كمان ,اصلها ناقصاكي.
ندى: اما اروح اكلم شادي اطمنه اني وصلت , لحسن
معرفتش اكلمه خالص النهاردة مع بابا.
****************************
هالة: الو
, ايوة يا هايدي خير؟, بعتالي بليز كول مي ليه؟.
هايدي: معلش يا لولو اصلي لسه
مخلصة الكريدت بتاعي, بس حاجة مهمة حصلت.
هالة: خير.
هايدي: عمرو لسه قافل
معايا دلوقتي.
هالة: عمرو مين ؟, عمرو عمرو بتاعنا.
هايدي: اه والله, هو انا
لقيت نمرة غريبة بتتصل , رديت قالي انا عمرو مجدي وبتاع,ماهو لو كان كلمني من نمرته
مكنتش هرد مانتي قايلالي, وقعد يقولي عاجبك الي حاصل دا, هالة بقالها شهر ونص
مبتردش عليا, ومامتها هزأتني في التليفون ومبتردش على مامتي, ايه يعني انا غلطت, بس
انا دلوقتي مش قادر اعيش من غيرها, وكلميها وبتاع, دانا مبقتش عارف اخرج في أي حتة,
حتى كريم ونيرة معادوش بيطيقوني انزل معاهم,....الا مين كريم ونيرة دول؟.
هالة:
دول كابل اصحابنا كنا بنخرج سوا على طول احنا الاربعة.
هايدي: اه افتكرتهم,
المهم يعني, بس, وقعد يقولي انا كل اسبوع بحاول اوصلها مش عارف, انا اسف , وقوليلها
وبتاع, وحاولي تقابليني بيها, انا بحبها وحاجات من دي كتير بقى انا مش فاكرة, بس
المهم , قلتله هشوف , وبعتلك عشان تكلميني , اعمل ايه بقى؟.
هالة: ولا
حاجة؟.
هايدي: يعني ايه ولا حاجة؟.
هالة: يعني ولا حاجة, انا وعمرو خلاص
انتهينا , هي دي اول مرة يغلط فيها؟, هو بيستهبل حضرته, فاكرني هبلة , هفضل طول
عمري اسامحه, لا خلاص , دا كان زمان, انا مش عايزة اسمع اسمه اصلا, على اد ما لسه
بحبه, على اد ما هو كاسر قلبي وجارح كرامتي, ابدا ما هقدر اسامحه.
هايدي: طب لو
اتصل تاني؟.
هالة: قوليله هالة نسيتك وتلاقيها ارتبطت اصلا خلاص.
هايدي:
مابلاش الكلام دا يا هالة,افرضي رجعتو لبعض.
هالة: لا بجد, قوليله انا سمعت انها
مرتبطة دلوقتي متكلمهاش تاني, انا مش هرجع لعمرو دا تاني ولو بموت.
هايدي:
خلاص,....انا هقله وانتي حرة.
****************************
نظرت ندى الى الفتاة التي تقف امامها في تفحص ,وقالت.
ندى: لا انا في صيدلة مش
في طب.
قالت الفتاة وهي تجر حقيبة سفر وتدخل احدى الغرف.
مروة: احسن يا بنتي,
انتي الي كسبانة على فكرة,انا زي مانتي شايفة اهه طالع عيني فيه, ...تعالي هي دي
اوضتنا, ....اهو انا مكنتش كده انا كنت مليانة زمان قبل ما اجي هنا, بس فيه ناس
الغربة بتيجي معاهم بتخن,و ناس بتبهدلها زي مانتي شايفة كده.
تبعت ندى الفتاة
للغرفة وهي تقول.
ندى: انا بقى لو خسيت اكتر من كده هختفي.
مروة: اه, هههههه,
لا متخافيش فيه بنات بتتخن من السفر عشان الاكل في الغالب من برة.
ندى: اه, بس
فيه تلاجة هنا مش كده؟.
مروة: ايوة طبعا بس بعد كده هنرجع من الكلية مطحونين,
مفيش دماغ نطلع حاجة نقليها حتى, فبنستسهل ونطلب دليفري.
ندى: مممم,....امال اية
والاء فين؟.
مروة: اهي الاء دي قمة الروقان, بتموت في التأخير , انا كنت قاعدة
معاها في الاوضة السنة الي فاتت, بس هي هتعد مع اختها السنة دي, والله هنجرب , لو
بقيتي انتي واختها اصحاب وحبيتو تعدو مع بعض نبقى نبدل, عادي ,انا وهي واخدين على
بعض.
ندى: ممم.
ابتسمت مروة وهي تنظر اليها بشفقة.
مروة: انتي شكلك لسه
مخضوضة, احنا كلنا كنا كده في الاول, متخافيش يا بنتي, هتاخدي على الجو بسرعة,
هيبقى ليكي اصحاب , وهتلاقي ناس كتير زيك, الجامعة هنا لذيذة مش رخمة.
ندى: يارب
.
مروة: قومي قومي,كلمي اهلك وطمنيهم انك وصلتي بالسلامة.
ندى: اه
صحيح.
نذكرت شادي,فخرجت في سرعة ودخلت دورة المياة بالهاتف.
ندى: الو , ايوة
يا حبيبي.
شادي: انا مش قايلك يا ندى اول ما توصلي تكلميني, طب على الاقل ردي
عليا لما اتصل ,ليه تحرجيني وتخليني اكلم مامتك واسأل وصلتي ولا لأ.
ندى: والله
يا حبيبي كنت ملبوخة اخر لبخة, انا لقيت مروة دي مستنياني في المحطة واخدتني
وجابتني, والله لسه باخد نفسي دلوقتي .
شادي: خلاص يا حبيبتي, المهم انك وصلتي
بالسلامة, شفتي يارا ولا لسه؟.
ندى: لا ,انا مش قلتلك انها هتيجي من تاني اسبوع
مش من اول اسبوع.
شادي: اه صحيح نسيت,معلش,..المهم انتي مرتاحة يا ندى؟.
ندى:
والله انا لسه واصلة مش عارفة حاجة لسه.
شادي: لا يا حبي متعصبيش نفسك, خليكي
عادي ,هتفرق ايه عن هنا يعني, واتصاحبي على البنات عادي, وخدي بالك بس من نفسك,
بطلي قلق.
تسمعت قليلا الى الضوضاء الصادرة من غرفة الجلوس, فقالت.
ندى: شكل
اية والاء دول وصلو, انا هروح اشوفهم وابقى اكلمك باليل يا حبيبي.
شادي: ماشي يا
حبيبتي, خدي بالك من نفسك.
ندى: وانت كمان يا شادي , بحبك.
شادي: وانا كمان
بحبك اوي.
ندى: باي.
شادي: باي.
وخرجت في سرعة, فقالت مروة.
مروة: اهم
يا ستي وصلو, كنتي بتسألي عليهم, دي الاء ودي اية.
سلمت عليهما ندى في حذر
,فقالت الاء لاختها.
الاء: يلا يا ستي, اهي ندى معاكي في الكلية , يعني هتروحو
سوا وتيجو سوا ان شاء الله, عشان انتي كنتي قلقانة وخايفة.
ندى: اذا كان ع القلق
متخافيش يا اية ,انا خايفة اكتر منك على فكرة, احنا هنروح نخبط بكرة سوا.
اية:
لا ماهي الاء هتودينا بكرة وتعرفنا على اصحابها هناك, متخافيش ولا حاجة.
الاء:
ايوة مانتي جاية باشا ومعتمدة عليا, مش انا الي جيت لوحدي معرفش صرصار هنا لغاية ما
اتعرفت على المصري, الي لففني على الجامعة كلها.
ندى: مين المصري دا؟.
مروة:
علي المصري دا حتة سكر, اسكندراني زيي, بس اصغر مني بسنة ,في طب اسنان بس ايه
هيظبطكو متخافوش, احنا هنسلمكو ليه وهو هيتصرف.
اية: مش علي دا الي جالنا لما
كنا في رحلة اسكندرية السنة الي فاتت؟.
مروة: ايوة مانتو كنتو في رحلة وانا هنا
متثبتة مبنزلش, دراسة متواصلة مفيش اجازات ولا كأني في الجيش.
الاء: ايوة هو,الي
كان بيغلس عليكي.
ثم التفتت الى ندى.
الاء: اهم حاجة جبتي سن بلوك ولا لأ,
الشمس هنا الصبح فظيعة.
شعرت ندى بالغربة بين الفتيات على الرغم من ترحابهم
الحار بها, ولكنها شعرت بالفراغ والحزن, وانتظرت بالكاد حتى جاء وقت النوم, لتحادث
اختيها وشادي, وتبكي قليلا قبل ان تنام.
*******************
هالة: قالك
ايه؟.
هايدي: مش لما اعد طيب, ايه قلة الذوق دي؟, هاتيلي مية.
هالة: نسمة
قومي هاتيلها مية.
نسمه: يعني هي طلبت منك انتي, ايه الغلاسة دي.
هالة: قومي
بجد يا نسمة.
نسمة: حاضر.
هالة: هه؟, قالك ايه؟.
هايدي: قلتله دا انا
معرفش عنها حاجة من زمان, قافلة موبايلها وكده, سألت ندى , قالتلي مش عايزة تفتكر
حاجة من ناحية عمرو, كويس كده؟.
هالة: لا, قلتيله ان انا مرتبطة؟.
هايدي:
معرفتش اقله ازاي, قلتله باين انا اسمع انها مع واحد دلوقتي.
هالة: احسن كده,
وقالك ايه؟.
هايدي: قعد يزعق الاول وقال ازاي, وهو مين وعرفته منين, قلتله ايه
ايه انت بتكلمني انا كده ليه؟, قام هدي شوية , وبعدين قال على العموم ربنا يوفقها
ويارب تكون مرتاحة بس, وبعدين سألني هي بتحبه , كنت هضحك , عايزة اقله هو مفيش حد
اصلا......
قاطعتها هالة باقتضاب.
هالة: ومين قال ان مفيش.
هايدي:
بتهذري؟, ومقلتليش يا كلبة؟, مين؟.
هالة: هو مش حاجة يعني, عارفة
اسلام؟.
هايدي: اسلام منصور, بتاع الجيم ؟.
هالة: اه.
هايدي: اه ايه يخرب
عقلك, انتي هتلعبي بالواد يا هالة, عايزة تنسي عمرو باسلام؟.
هالة: انا مش بلعب
بيه ولا حاجة, احنا بس بنتكلم على التليفون.
هايدي: بتتكلمو وانتي متأكدة انه
بيموت فيكي , يبقى مبتلعبيش بيه ازاي يعني, انتي لسه بتحبي عمرو وانتي عارفة, انتي
هتفضلي مربوطة بيه لحد امتى؟.
قالت هالة بحدة متوترة, دون ان تفكر.
هالة: انا
برضة الي مربوطة بعمرو؟, شوفي بقى نفسك وربطتك بالسلاموني بتاعك, بيروح يروح ولما
بيشاورلك بترجعيله, يعني هو خطب دلوقتي واول ما كلمك في التليفون نزلتي قابلتيه,
وسبتي سامح وسبتي الدنيا عشانه, بتعيبي عليا انا في ايه اني عايزة اشوف حياتي , انا
مش عايزة يعاملني زي ما حمادة بيعاملك.
اتسعت عينا هايدي في صدمة.
هايدي:
قصدك ايه يا هالة؟, قصدك ان حمادة بيلعب بيا؟.
هالة: ماهو الي ميشوفش دا يبقى
اعمى يا هايدي.
هايدي: انتي عارفة ومتأكدة ان حمادة لولا باباه كان زمانه خاطبني
انا.
هالة: دا بقى الي هو بيقولهولك وانتي لسه بتصدقيه, وانا مكنتش بحب اجرحك,
بس انتي لازم تشوفيه على حقيقته بقى, مش معقول كل الناس شايفة وانتي لا.
دخلت
نسمة في هذه اللحظة بالمياة والفاكهة.
نسمة: اتفضلي يا ستي, مية وموز كمان, مش
حارمينك من حاجة.
فلاحظت الوضع المتوتر بينهما ,فقالت هايدي لهالة
بغضب.
هايدي: انتي عشان سبتي عمرو, عايزة كل الناس تفركش زيك ولا ايه؟.
هالة:
هو انا عشان خايفة عليكي, ابقى عايزاكي تفركشي؟.
هايدي: انتي عارفة انا بحب
حمادة اد ايه.
هالة: بس هو مبيحبكيش, وواخد باباه حجة, بقى بالله عليكي واحد
كانت كل مشكلته انا ظروفي متسمحليش اخطبك معلش سامحيني ويسيبك, وبعدها بشهرين يكون
خاطب, دا كلام يرضي مين يارب, وبعد كده يجي يقلك انا بحبك بس بابا خطبلي غصب عني,
هو فيه راجل بيخطب غصب عنه دا البنات مبيعملوهاش, وبعدين خاطب واحدة بنت عيلة غنية,
وجايبلها شيء وشويات , يبقى مشكلته ظروفه منين, واشتغل عند باباها, دا واحد وصولي
مايتلككش في باباه بقى.
احمر وجه هايدي غضبا من الكلام.
هايدي: خدي بالك انتي
بتغلطي فيا وفيه, وانا مش هستحمل حاجة زي كده, فانا همشي بدل ما ارد
عليكي.
فتدخلت نسمة بسرعة.
نسمة: لا تمشي تروحي فين, عيب يا هايدي,انتي لسه
جاية, اعدي استني.
وحاولت ايقاف هايدي عن جمع اشيائها.
هايدي: معلش يا نسمة,
اصل هالة مبقاش يهمها مشاعر الناس خلاص.
نسمة: يا بنتي سيبك منها دا
بيتك.
هايدي: منا عارفة انه بيتي ,ابقى اجي وقت تاني.
اشارت نسمة لهالة في
الخفاء ان تقول شيئا فلم تفعل,فعادت تقول لهايدي.
نسمة: طب استني معانا داحنا
كنا لسه هنكلم ندى , نشوف عاملة ايه هناك في الغربة.
هايدي: هبقى اتصل بيها انا
لما اروح, باي باي.
وانصرفت رغم الحاح نسمة,فعادت نسمة لهالة بعد توصيلها هايدي
لباب البيت.
نسمة: ينفع كده ياهالة؟, عيب صاحبتك تخرج من بيتك بالشكل
دا.
هالة: سبيها دي غبية مش عايزة تفهم, الواد بيستقفاها عيني عينك, كل ما يجيله
مزاجه يتفسح او يسافر ياخدها وبعد كده يرميها, ولا بيحبها ولا بيتنيل من يومه, وكل
الناس شايفة دا وعرفاه وهي بس الي مش شايفة , الواحد كان فاكرها صغيرة وهبلة, بس
عيب يعني دي كبرت , المفروض تفهم, ايه؟, لما يتجوز برضه هيفضل يكلمها كده, مش بعيد
تتجوزه عرفي بالشكل دا بعدين.
نسمة: برضه مكنتيش تسيبها تمشي من بيتك غضبانة, دي
مش اصول.
هالة: سيبك انتي من الاصول والكلام الفارغ دا, هاتي التليفون يا بنتي
نكلم ندى لحسن واحشاني, بدل الفقعة الي فقعتهالي هايدي دي, اما بنت غبية صحيح.
*********************************
جذبت ندى اية لظل قريب ,وهي تقول.
ندى: تعالي يا بنتي من الشمس دي, احنا مش
ناقصين, انا مش عايزة اسمر.
اية: انا بقى مش فارقة معايا, السمار نص
الجمال.
ندى: طب وضربة الشمس؟.
اقبلت عليهما فتاة رقيقة ذات شعر قصير وعينين
سوداوتين.
كارمن: هاي يا بنات؟, مشفتكوش جوة.
اية: داحنا شفناكي قبل المحاضرة
,وعدينا من قدامك,وقلنالك هاي يا كارمن, وبسبسنا ,وانتي حلقتيلنا ولا كأننا
هنا.
كارمن: الصبح؟؟,....ااااهه.
اية: ايوة,...ااااه, كنتي واقفة مع قائد
الحرس.
ندى: وانتي مالك يا رخمة؟.
اية: انتو هتتفقو عليا ولا ايه؟, عشان كل
واحدة مظبطة يعني.
كارمن: بس انا مش مظبطة حاجة, انا وهو اصحاب عادي, وبعدين هو
كبير اصلا .
اية: اصحاب عادي؟, حرام عليكي يا شيخة داحنا كنا قصاد عينك
ومشفتيناش.
كارمن: وبعدين مينفعش اصلا, انا كريستيان وهو مسلم.
اية: يعني هي
بتفرق معاه, انا اسمع انه مدوبهم دفعات, ولو كان لقى يهود كان داس برضه, بس هو
بصراحة عليه حتة موتوسيكل وغمازة في وشه لما بيضحك, يهبلو.
استوقفهم صوت الاء
مقبلة عليهم, بصحبتها شاب.
الاء: انتو فين يا عيال قلبت عليكو الدنيا على ما
شفتكو, ازيك يا كارمن؟.
كارمن: شفتو عشان تعرفو ان مش انا بس الي
مبشوفكوش.
اية: اه, اصل احنا مخفيين النهاردة, ازيك يا باشا.
وسلمت على الشاب
دليل معرفة قديمة,فتكلم لاول مرة.
علي: انتي لسه رغاية زي مانتي؟.
الاء: اه,
اعرفكو ,دا بقى علي المصري,تالتة طب اسنان معلش كان المفروض نعرفكو بيه من اول يوم,
بس الاستاذ باشا ومبيجيش الا بعد اسبوع.
علي: اهلا.
الاء: ندى وكارمن.
سلم
عليهما علي, وهو يقول.
علي: اهلا, وانتو كلكو ساكنين سوا؟.
الاء: لا, كارمن
من هنا من المنيا.
علي: انا بقى اسكندراني.
ندى: ماحنا عرفنا من
مروة.
علي: اه صحيح يا الاء, ابقي فكريني اديكي حاجة مروة, مامتها بعتاهملها
معايا.
الاء: ابقى تعالى معانا واحنا مروحين , انا هشيلها كل دا ليه؟, خسارة
فيها.
علي: طب منا شايلهم على قلبي من اسكندرية, على العموم ماشي.
الاء: انتو
وراكو محاضرة تاني يا ولاد؟.
كارمن: لا , بعد ساعتين.
الاء: طب تعالو معانا,
احنا رايحين طب اسنان الشباب كلها هناك, الواد دا هيعرفكو على العيال, روحو معاه
عشان انا مش فاضية.
اية: طيب اوكاي, اتفضل يا استاذ قدامنا, لما تخلصي يا الاء
كلمينا عشان نروح سوا.
الاء: ان شاء الله.
********************
شادي:
والله انا خايف اوي, مش عايز ابينلها صحيح ,بس انا قلقان عليها يا لومي.
سلمى:
من ايه؟.
شادي: اصل ندى دي انا اعرفها من وهي قطة مغمضة, انا الي مربيها على
ايدي, ملحقتش تشوف الدنيا, ملحقتش تبعد عني, يعني هي لما كل يومين تكلمني, تقول
فلان عمل كذا وفلان معايا في السيكشن, وفلان...., يعني لما انا اسمع اسامي كل
الولاد دي وانا مش شايفهم ومش عارفهم, مش تحت عيني, طبعا لازم اقلق.
سلمى: انت
مش واثق فيها؟.
شادي: طبعا واثق فيها, بس هي ندى حلوة, ويتطمع فيها عشان بتاخد
على الناس بسرعة, هو مفيش حاجة تقلق من نحيتها , بس انا خايف عليها.
سلمى:
مالطبيعي انها تقابل صبيان وتتعامل معاهم, هي رايحة جامعة مش رايحة جامع, وبعدين
انت متشكش فيها عشان متخنقهاش, انتو بعدكو بس الي تاعبكو, هي راجعة امتى؟.
شادي:
اخر الاسبوع دا, هتعد اربع ايام بس.
سلمى: طيب متحسسهاش بحاجة عشان
متزعلش.
شادي: لا , هي مش حاسة بحاجة خالص
اصلا.
*****************************
نزلتا نسمة وميسون بعد انتهاء درسهما ,
واثناء نزولهما, قالت ميسون.
ميسون: مش ميادة اختي جالها عريس؟.
نسمة: لا
والله؟, وحلو بقى ولا ايه؟.
ميسون: مشافتوش,..هو مجالهاش يعني جالها اوي, بس هو
باباه صاحب بابا, وكانو بيتكلمو, فهو بيدور على عروسة لابنه, عشان هو هيتخرج السنة
الجاية.
نسمة: ههههه, ابوه الي بيدورله, وهو لسه نونو متخرجش؟.
ميسون: اه
والله, وقال لبابا انت مش عندك بنوتة حلوة, كان شافها في فرح قريب, فانا بقولها
يمكن غلط وشافني انا مش انتي.
نسمة: هههههههههه, ممكن برضه, بس بجد اختك طيبة ,
تستاهل كل خير.
ميسون: هو عمو مجدي كان بيتكلم مع بابا على اساس انه اول ما يخلص
هيخطب, فالي فهمه انه ممكن يشوف نسمة وكده, اصل الولد ظابط , في فنية عسكرية اخر
سنة, فلما ينزل اجازة , كنا هنروح نخرج معاهم, اصل باباه صاحب بابا من ايام
المدرسة, واتقابلو قريب, مش من زمان يعني, بس هو بقى دلوقتي صاحب شركة سياحة
و.....
قاطعتها نسمة في حدة.
نسمة: استني استني, عنده شركة سياحة وابنه
ظابط؟؟؟,...اسم شركة السياحة الرحمة صح؟؟.
اندهشت ميسون فقالت
باستغراب.
ميسون: ....اه....عرفتي منين؟.
نسمة:اااااه ,طب قولي لاختك تهرب
بجلدها بقى , الولد دا اسمه عمرو مجدي صح؟ ,مبيفكركيش الاسم بحاجة خالص؟.
ميسون:
لا مش واخدة بالي.
نسمة: عارفة عمرو الي مها سمير بتتكلم عنه في المدرسة ....الي
بيركبو معاه العربية يا بنتي , هو دا بقى, وفوق كدة وكدة, هو عمرو الي كان مرتبط
بهالة اختي, وسمعته زي الزفت, واخرتها الحمد لله سابته عشان قفشت معاه بنت في
عربيته, فلو باباكي يعرف يقاطع الراجل ابوه نفسه ياريت
يقاطعه.
***************************
قالت هالة باندهاش مصدوم.
هالة: الله
عليك يا عمرو, داحنا ملحقناش نكمل تلات شهور, عايز تخطب؟؟.
نسمة: دا بالصدفة كدة
انا فهمت انه هو, سبحان الله, انا قلتلها الحقي اختك.
قالت هايدي
بحدة.
هايدي: عشان لما اقلك انه كان بيلون عليا وقت ماكنا انا وانتي متخانقين
مصدقتنيش, وكان قاعد يقولي نتقابل برة عشان نحل المشكلة, وانا من زمان بحس انك
قريبة مني, وفاهمة دماغي, وانتي الي باقية من ريحتها , بستريح لما اشوفك, بصراحة
انا كنت مخنوقة منك اصلا ولو كنت عايزة اعملها فيكي كنت عملتها فيكي صح, بس انا
برضة لسه صاحبتك وبحبك, واقسم بالله مارضيت انزل ابدا اشوفه مع انه كان بيزن
كتير.
هالة: انا مش مصدقة, الولد دا مجنون, منين بيحبني وهو بيعمل كل
دا؟.
هايدي: مش انتي الي وصلتيله انك مرتبطة , تستاهلي.
هتفت نسمة.
نسمة:
تستاهل ايه؟, احسن هي كده كويسة دنا مصدقت سابته, وبعدين واحد تاني مين يا استاذة
هالة, وانا نايمة على وداني.
قالت هايدي بعفوية.
هايدي: دا اسلام بتاع
الجيم.
زجرتها هالة.
هالة: انتي مبيتبلش في بقك فولة كده على طول.
فتراحعت
هايدي في دهشة.
هايدي: انا اشعرفني انك مش قايلالها.
نسمة: وياترى ماما عارفة
المرة دي ولا .....
هالة: لا, ولو نطقتي وقلتيلها هقطع لسانك, انتي
سامعة.
نسمة: انا مالي, يعني وهو انتي لو قلتيلها اصلا هيفرق معاها, هتقلك شاطرة
يا حبيبتي, لحقتي تعوضيه, عرفيني عليه اشوفه روش ولا
لأ.
********************
علي: بس انا عمري ماكنت اتخيل ابدا ان انتي مرتبطة,
يعني انتي بالذات.
ندى: اشمعنى يعني؟.
علي: يعني انا كنت متخيل ان كارمن وأية
ممكن , شكلهم يجيب على كدة, بس مطلعوش مرتبطين, وانتي شكلك كتكوتة صغنتوتة كدة,
مكنتش متخيل ان ليكي حد يعني.
ندى: لا , ليا.
علي: هو معانا في الجامعة
هنا؟.
ندى: لا خالص, دا جاري, هو في هندسة مع هالة اختي.
علي: انتي عرفتيه عن
طريقها؟.
ندى: لا مش اوي يعني.
ابتسم على.
علي: وهو سابك تيجي كده عادي,
مش خايف عليكي؟.
ندى: هههه, يخاف عليا ليه؟, هتاكل؟.
علي: لا يعني عشان مش
هيشوفك الا كل فترة.
ندى: والله انا الي كنت زعلانة, هو الي قالي عادي ومصلحتك
ومستقبلك.
علي: هو عنده حق فعلا.
ندى: دا كلام واحد بارد زية,وهو انت بقى مش
مرتبط؟؟.
علي: حاليا ؟؟, تقريبا لا.
ندى: يعني ايه تقريبا لا دي؟.
علي:
يعني والله احنا شكلنا هنسيب بعض, مبتسمعش كلامي خالص ياندى, ومطلعة عيني, وانا
تعبت منها جدا.
ندى: اعرفها انا؟, شفتها؟.
علي: لا هي في فنون , هبقى
اوريهالك, اسمها غادة.
ندى: ابقى عرفني عليها.
علي: اكيد ان شاء الله, رايحة
فيه ؟,...انتي هتقومي ولا ايه؟.
قامت من على السلم وهي تنفض ملابسها.
ندى: اه
عايزة اروح بقى عشان أية هتستنى الاء, وانا مش قادرة استنى عايزة اروح انام, هنام
على اخري اصلا.
علي: طب استنى انا هوصلك, ماحنا جيران وانتي في اخر
الشارع.
قالت بسرعة في دهشة.
ندى: لا بلاش.
لاحظ هو تراجعها ,فقال
بابتسامة.
علي: عيب يا بنتي الدنيا هتضلم ومينفعش تمشي لوحدك كده, لو اية
والبنات معاكي كنت سيبتك, بس مش ممكن اسيبك لوحدك,انتي هبلة.
ترددت ندى
,فقال.
على: ندى, متتكسفيش , احنا هنا كلنا اخوات في بعضينا , لو اي واحدة من
البنات كنت هوصلها برضة,متخافيش.
قالت على مضض.
ندى: طيب ماشي ,..
يلا.