Yalla7

لم يتم تسجيل دخولك بعد . اذا لم تكن مشترك معنا فنتمنى تسجيلك والانضمام لنا

جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير 54828302

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

Yalla7

لم يتم تسجيل دخولك بعد . اذا لم تكن مشترك معنا فنتمنى تسجيلك والانضمام لنا

جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير 54828302

Yalla7

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

MAZOOKA
سفـــ الاحزان ـــيره
6 مشترك

جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير

سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى
    محل الاقامة : مـــصـــريه وافتـــخر

جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير Empty جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الأربعاء سبتمبر 30, 2009 6:23 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اصدقاء الخير جمعيه خيريه فى بدايه الطريق

أهداف الجمعية :

زيارة مستشفي سرطان الأطفال يوم 14 فبراير وإختيارها هيكون ليه فوايد كتير جدا
    أولا : زي ما قولت قبل كده إنها هتكون بدايتنا .
    ثانيا : هتخلينا نقعد مع بعض بعد ما نخلص الجولة بتاعتنا ولو نص ساعه فى جنينة المستشفى ونفكر ونتفق مع بعض فى اللى جاي .
    ثالثا : زيارة المستشفي التجهيز ليها سهل جدا لكن هتدينا دفعة معنوية كبيرة جدا جدا جدا في اللى جاي لإننا لغايه دلوقتي بنتمنى حاجه وعايزين نقرب منها لكن لما ده يحصل بجد هنشوف حقيقه تخلينا نفكر ألف مرة فى حياتنا كلها .

1- تحديد زيارة ( مرتين في السنه ) بشكل مبدئي للمستشفي .

2- محاولة مساعدة أكبر عدد نقدر عليه من الناس المحتاجه فى توفير إحتياجات رمضان .

3- محاولة مساعدة أكبر عدد نقدر عليه من الناس المحتاجه فى توفير إحتياجات عيد الفطر وعيد الأضحى والسنة الدراسية الجديدة وده هيكون بأشكال كتير منهم اننا نجمع الحاجات اللى احنا مش محتاجينها من هدوم وشنط قديمة وحاجات لو بصينالها كويس هنلاقي ان غيرنا مش لاقيها ومحتاجها .

4- دمج موضوع العضوة ( النور ) بخصوص أطفال الشوارع اللى عرضته عليكم من شهر تقريبا مع تغيير بسيط هي وافقت عليه لصعوبة اننا نوفرلهم مكان بسبب دواعي أمنية وبسبب ان متوسط أعمارنا مابين 18 و23 وده هيكون صعب علينا دلوقتي .
    احنا هنعمل حاجه مختلفة
    كلنا تقريبا كل يوم بنقابل منهم كتير ومنهم اللى بيعرض علينا ورد ومنهم اللى بيعرض علينا مناديل وردنا عليهم ( الله يسهلك ) ( شكرا يا حبيبي ) وأوقات بنزعقلهم
    خلينا ننسى الموضوع ده
    احنا نفتحلهم قلبنا ونتكلم معاهم ولو 5 دقايق وما تنسوش انهم أطفال يعني الهدوء والحنيه هتخليهم ينسوا حياتهم اللى عايشينها ويتجاوبوا معانا ، 5 دقايق نسألهم ( اسمك ايه عندك كام سنه ، أهلك فين ، عايز تتعلم وتبقى حد جميل زي الاطفال الحلوة اللى بتتعلم ولا عايز تفضل كده ، طب انا عندي ليك مكان يعلمك وياخد باله منك لو معندكش أهل ولو عندك أهل هناخد بالنا منك وانت عندهم )
    أكيد من بين كل 10 إن شاء الله على الاقل ربنا هيهدي واحد منهم على ايد حد فينا .
    في الوقت نفسه يا ريت يا ( ريم ) او أي حد يقدر يسأل في دار رسالة اذا كانوا بيقبلوا أطفال شوارع ولا لأ علشان نكون على تواصل معاهم ولو مش بيقبلوا ندور على مكان تاني وتالت ونبقى وسط بين الطفل وبين الدار
    مع العلم لو ان شاء الله قدرنا وأقنعنا حد فيهم هنعين ناس مننا يزوره فى مكانه سواء فى بيته او فى الدار ولو مرة فى الاسبوع علشان نتابعه وعلشان كمان يحس بينا ويعرف اننا بجد عايزنه يبقى حاجه كبيرة .

5- التواصل مع اي دار أيتام والاهم طبعا هي أى دار ايتام مصادر دخلها ضعيفه ونحاول على قد ما نقدر إننا نقف معاهم ونساعدهم .

6- التواصل مع الأعضاء اللى فى محافظات خارج القاهرة عن طريق المعلومات اللى هيقدروا يجبوهالنا عن اى حد محتاج مساعدة ونوعها ايه ونتناقش مع بعض ازاى نقدر ننفذ ده .

المهام المكلف بها الأعضاء
    وده هيكون على مرحلتين

المرحلة الأولى من وقتنا ده لغايه يوم 14 فبراير :

طبعا صعب ان اوزع مهمات على الناس من دلوقتي لإن انا لسه مش عارف بصورة أكيدة مين اللى معايا ، وإحنا ان شاء الله يوم 1 فبراير هنعمل موضوع إن اللى خلاص بإذن الله هييجي معانا أكيد يكتب إسمه وهنفتح الموضوع ده لمده 5 أيام لغايه ما نحصر كل الناس اللى هتكون معانا
    ولما ال5 ايام يعدوا ( دعاء ) هتجمع كل الناس مع كتابه كل واحد ومحافظته ونبدأ نشوف الناس اللى هتيجي من اسكندرية مثلا مين هيقابلهم من القاهرة وهكذا .
    وإن شاء الله مش هنسيب فرصة لأى غلطه انها هتحصل ما تقلقوش قبل اليوم ما ييجي بحوالى 10 ايام هتلاقوا جدول الجولة محطوط بالدقيقة .

( ريهام ) مسؤولة عن الترويج للجمعية في الفيس بوك
    وكلنا مسؤولين عن الترويج في حياتنا بين اهلنا واصحابنا محدش يعتمد على ريهام لوحدها

في 4 مننا هنختارهم لتغطيه اللى حصل طول الجولة من اول دقيقة لأخر دقيقه في المستشفي و ممكن ( هبه هلال ) من دلوقتي تبدأ تجهز اسئلة علشان نطرحها ان شاء الله على الأطفال وعلى الدكاترة و حتى أفراد الأمن .

وفي مجموعة غيرهم لما نرجع ان شاء الله ونجمع كل تفاصيل الجولة هيعرضوها هنا بإسلوب كويس وهيروجوا ليها فى الفيس بوك وفى اى منتديات منتديات تانيه وعايزنها بشكل مختلف
    إحنا مش عايزين من ورا ده عددنا يزيد قد ما عايزين اننا نخلي الناس تعمل زي ما احنا بنعمل ونبقى 1000 جمعية .

وأنا ان شاء الله كل إسبوع وبدأت من إمبارح هعمل موضوع أجمع فيه معلومات عن مين اللى احنا هنروحلهم ونكون معاهم ، في مثل بيقول إعرف عدوك ، فما بالك دول أحبابنا وأهلنا وإخواتها .
    بدأت إمبارح بموضوع مستشفى سرطان الاطفالوالاسابيع الجايه ان شاء الله هتكون مواضيع عن دار الايتام في مصر وعن أطفال الشوارع وعن كل حاجه وكل حد هنحاول نساعده .

ملحوظة هـــــــــــــــــــامة جدا :

1- اللى عنده تعليق اللى عنده فكرة اللى عنده اقتراح يتكلم معايا يقولى ده ينفع ده ما ينفعش كذا كذا اتكلموا قولوا اللى جواكوا واللى عايز يستفسر عن اى حاجه انا تحت امره .

2 - المرحلة فيما بعد 14 فبراير دي هنبدأها وإحنا مع بعض يوم المستفش وهنتكلم مع بعض
    وهنحدد مين هيقدر يكون معايا بشكل ثابت ولو مرة فى الاسبوع .
    وهنحدد مين اللى هيكون معانا في المناسبات زي دخول رمضان والاعياد والسنه الدراسيه .
    وهنحدد مين اللى مش هيكون معانا بتواجد مستمر بس هيكون على اتصال بينا من محافظته حتى لو من القاهرة .
    كل ده واحنا مع بعض ان شاء الله .

نقلا عن الجروب الخاص بالجمعيه
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

كلمات كتابها صاحب فكره انشاء الجمعيه
    وبتعبر عنا وبتغنى عن اى كلام ممكن نقوله

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    مين بيحب يساعد حد ماددله بجد ايديه
    مين هيقول نتواعد نمحي الحزن ونقضى عليه
    مين راح يرسم بسمه على اللى يأسه بيقضي عليه
    مين بيقول يا رب قدرني علشان أرضيه

ايدنا في إيد إخواتنا نسعد طفل يتيم ووحيد
    يلا بجد نزوره نبني أمل وعزيمة حديد
    ونخليه ما يحسش انه شموعه مش هتقيد
    والمستقبل يبقى مليان فرحه وحب جديد

لو يوم واحد طول الشهر مدينا إيدينا بالخير
    لازم ييجي علينا اليوم مش هنلاقي ما بنا فقير
    سبحانه الرحمن بعباده هيكون راضي علينا كتير
    لما يلاقي ما بنا موده ومافيش فرق مابنا كبير

لسه مجرد حلم ما بنا واقف بس عليك
    تنوي تحقق اللى وعدته وأنا هتمسك بيك
    مش راح اسيبك لحظة ما دام شايف خير في عنيك
    جاي ومعايا كل إخواتنا بنقولك مد إيديك

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اللى عايز ينضم الينا ويكون عضو فعال ويشاركنا فعلا
    احنا فى انتظاركم وفى انتظار ارائكم واقتراحاتكم على الجروب الخاص بينا
    MAZOOKA
    MAZOOKA
    ẪĎμϊή

جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير ADMIN

ذكر

جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير Empty رد: جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير

مُساهمة من طرف MAZOOKA الأربعاء سبتمبر 30, 2009 7:08 pm

ربنا يعينكم على عمل الخير يا دعاء

تم تثبيت التوبيك

والانضمام للجروب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وان شاء الله أحاول أساعد على أد ما أقدر
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الأربعاء سبتمبر 30, 2009 7:51 pm

شكرا جدا جدا لحضرتك على تثبيت التوبيك
    واهلا بيك وبانضمامك للجروب Smile
    وان شاء الله ربنا يقدرنا ونقدم حاجه مفيده
    ELSHABAH
    ELSHABAH
    '•.¸ƒ ℓ๑√эס ЌเиĜ ¸.•'
    '•.¸ƒ ℓ๑√эס ЌเиĜ  ¸.•'

ذكر
    محل الاقامة : .... !IN The Middel Of No Where ....

مُساهمة من طرف ELSHABAH الأربعاء سبتمبر 30, 2009 10:49 pm

كلام جميل

واهداف الجمعيه تحسد عليها

وان شاء الله تأدى الغرض منها

وتم الاشتراك

وربنا يوفقك على مجهوودك
    عابرسبيل
    عابرسبيل
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

ذكر
    محل الاقامة : عابر سبيل

مُساهمة من طرف عابرسبيل الأحد أكتوبر 04, 2009 6:26 pm

الأخت الفاضلة سفيرة الأحزان

فعلا اقتراحك ده هو احدى اهداف وغايات التواجد هنا في المنتدى

فلا يكفي ان نكتب بل علينا أيضا أن نتحرك ونستفيد ونفيد أقلها نفيد نفسنا أو اللي هم حوالينا

وأنا معجب جدا بالفكرة دي وبأيدها بكل تفاصيلها

وبصراحة بصراحة .. استغربت ليه مالاقت الفكرة دي الترحيب الجامد من الأعضاء المشاركين

عشان انا عارف أهل مصر أهل النصر والعمل والمساعدة وهم يحبوا الخير لبلدهم ولأهلهم

وكمان هيكون من ورا تطبيق الفكرة دي احساس وشعور بأننا فعلا لينا بين الناس مكان ومركز وان احنا مش على هامش الحياة

سفيرة الأحزان ...... ياريت فكرتك تستمر بالعطاء والسقاية والرعاية

ولو بدأتي بيها شوية شوية ببعض الأفراد الطيبين اللي قلبهم لله هيكون بعدين ان شاء الله ليها مستقبل خيري جميل

نستفيد احنا منه ونفيد غيرنا

أنا معاكم في كل شيء واللي اقدر اقدمه ليكم مش هتأخر ان شاء الله

ياريت تستمروا .. فالخير مش محصور في رمضان بس

بل هو في كل العام

وأشكر جميع الأخوة والأخوات اللي قايمين على المنتدى الجميل ده وربنا يوفقكم لكل خير

أخوكم المسافر عابر سبيل
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الأحد أكتوبر 04, 2009 8:23 pm

البدايه احب اشكر كل اللى الناس اللى ردت او كانت مجرد عابر سبيل
    (غير الاخ الكريم اللى معانا طبعا Smile )
    بس عايزه اوضح حاجه يمكن ناس كتير تفتكر انها مش قد المسؤليه او تقول انا مش هعرف اعمل حاجه وهضيف ايه وكذا وكذا
    والله الموضوع بسيط جداااا ومش هنطلب منك تعمل حاجه انت مش قدها لا يكلف الله نفسا الا وسعها وممكن حتى تشارك معانا وانت مكانك يمكن البنات شايفين صعوبه مثلا فى الموضوع ده انا عن نفسى مش هينفع اكون متواجده مع اعضاء الجميعه باستمرار فتاكدى اننا هنعرف ازاى نتخطى كل المشاكل اللى كتير بيفكر فيها كل اللى مطلوب انك تكون بتحب الخير من جواك دى الحاجه الوحيده اللى بنطلبها منك انك تحب تساعد وتمد ايديك لطفل يتم او اسره فقيره محتاجه الستر مش اكتر وغيرهم كتير ناس لازم نقف جنبها وتساعدهم يعيشوا الحياه زينا وقتها انت بنفسك هتقدم المساعده بحب لله فى لله
    وبالنسبه لزياره المستشفى دى البدايه واللى يحب ياخد خطوه وينضم لينا الجروب موجود ادخل وشارك معانا واعرف ايه اللى ليك وايه عليك وصدقونى والله حياتكم هتتغير كتيييير لمجرد انك رستم البسمه على وجه الناس الموضوع مش مجرد مساعده ماديه ابدا بالعكس يمكن المساعده المعنويه مطلوبه اكتر يكفى انهم يعرفوا اننا حاسين بيهم وبيمشاكلهم وبنحاول نساعدهم بكل حب وفى الاول والاخر لاتنسوا ان ده عمل هتقابل بيه ربنا يوم القيامه واكيد هيفرق فى ميزان حسناتك كتيير
    وربنا يقدرنا ونحقق الحلم اللى كتير بيحلم بيه وانا منهم طبعا وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الثلاثاء أكتوبر 20, 2009 10:50 pm

'طبعا عارفه ان قليل اوى اللى بيدخل التوبيك ده بس انا بتعامل مع ربنا سبحانه وتعالى قبل اى حاجه
    بس حبيت اقول حاجه طبعا عيد الاضحى مش باقى عليه كتير وفيه ناس بتحب تقدم الخير والمساعده لناس محتاجه لينا ولمساعدتنا ومحتاجه حد يقف جنبها ويحسسها انهم عايشين بين ناس بتحبهم بجد مش ذنبهم انهم اتولدو يتامى او كبرو واولادهم نسيوهم وداخلو دار مسنين او ربنا اراد انهم يكونو من الطبقه الفقيره او ربنا ابتلاهم بمرض يعجزهم وكتير من الحالات اللى محتاجه الشباب والخير والبركه اللى فيهم تقف جنبهم وتمدلهم ايدها بجد والله الموضوع هيفرق معاك اوى وهتحس بقيمتك فى الحياه بجد واكيد كل ده بيتوج برضا ربنا عليك وزياده حسنات مفيش شك طالما نيتك خير وهى ارضاء ربنا فى الاول والاخر ثم تقدم المساعده والخير لناس حقها تعيش زيها زيك ومع اقتراب العيد بتتعدد الطرق وابواب الخير كتير مفتوحه قدامك لو جواك خير بجد وقلبك بينبض بحب الله انا هقدم اقتراحات بسيطه ممكن نقدمها فى العيد واللى عنده اضافه يقول
    ايه بقى اللى ممكن نعمله :
    - ممكن اننا نشوف دار ايتام او دار مسنين ونروح نقضى اول يوم العيد معاهم لان ده بيكون وقت صعب جدا عليهم وبيحتاجو يحسوا بالفرحه بجد وان فى حد حاسس بيهم خصوصا الاطفال اللى معندهمش اب ولا ام يهيئلهم جو العيد اللى كل الاطفال بتحس بيه
    - وممكن نوفر الاحتياجات الضروريه زى شنطه رمضان كده وحتى لو اسره واحده ده كفايه اوى اوى وعند ربنا حاجه كبيره طبعا
    - ممكن توفر مبلغ نقدى ونتبرع بيه لاسره محتاجه
    - ممكن نوفر ملابس جديده للعيد او اضحيه اللى كتير بينتظرها من السنه للسنه
    - وعلى فكره مش بس زياره اليتم او المسن بردو المرضى وكلنا عارفين ثواب زياره المريض لو استغنيت عن ساعه ولا اتنين من وقتك وقضيتهم مع المريض وهونت عليه مش هتخسر حاجه
    - ممكن اوى لو شفت طفل من اطفال الشوارع تعطف عليه وتتصدق باى حاجه كعيديه مثلا اكيد يفرح جداااا
    بجد فى الف طريقه وطريقه وكله لوجه الله مش هتخسر حاجه بالعكس هتكسب رضا ربنا وحبه ليك وغير كده الاحساس اللى هيكون جواك انك كنت سبب فى سعاده انسان او طفل صغير والله احساس جميل جدا جدا بتكبر فى نظر نفسك قبل غيرك
    ياريت بجد لو ربنا يوفقنا ونقدرو نعمل اى حاجه هتفرق معانا كتير وحياتنا هتتغير بجد
    بنوتـــة مصـــر
    بنوتـــة مصـــر
    عضو مولع الدنيا
    عضو مولع الدنيا

انثى
    محل الاقامة : (على القمـر)

مُساهمة من طرف بنوتـــة مصـــر الإثنين أكتوبر 26, 2009 2:08 pm

الفكرة روعة بمعنى الكلمة بجد اول مرة تبدء الناس تتحرك مش بس تتكلم

واحلى مافيها ان احنا كدة بنساعد بعض

والله يا بنتي انا لو كنت في مصر كان زماني معاكي من امبارح

بس انا في السعودية ولو بايدي اساعد في اي حاجه على قد ما اقدر هحاول اعملها

لان الموضوع يستاهل وباذن الله لو قدرت في الصيف هكون معاكو

وجزاكي الله كــــــــــل خيييييير على المجهود الرائع ده

بجد بجد الف شكـــــــر
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الأربعاء أكتوبر 28, 2009 12:02 am

بنوته مصريه جزاك الله خير على المشاركه الجميله منك ويكفى الاحساس الجميل وحبك للمساعده ده فى حد ذاته كبير وربنا يعنيا ويقدرنا على فعل الخير ديما
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحيم
    اهلا بكل الاعضاء الكرام ويارب تكونو بخير جميعا اللى دفعنى اكتب التوبيك ده هو
    المواقف اللى بشوفها كل يوم فى الشارع اللى بجد تخلى الواحد يتمسك الف مره انه يحاول يقدم حاجه للناس اللى محتاجه فعلا ومن المواقف اللى شفتها واثرت فيا جدا جدا
    انى كنت راجعه من الكليه شفت راجل بسيط معاه ازازه وبياخد علب الكانز من صناديق القمامه وبيفضي الشويه اللى متبقيه فيها فى الازازه الموقف ده بجد كان صعب جدا عليا واتمنيت انى اقف واساعده باى حاجه لكن للاسف بتحرج جدا خصوصا ان كان معايا اصحابى والطلبه رايحين جاين غير كده لانه فى سن بابايا يعنى احراج ليا قبل ما يكون ليه
    موقف كمان كنت فى المترو ولاقيت طفل ميعديش عمره 10 سنين بيبيع حاجات فى المترو ايه اللى يجبر طفل زى ده انه يشوف الشقى فى سن المفروض الاطفال اللى زيه عايشين طفولتهم بكل برائه وحب وحنان وتدليل واللى اندهشت ليه اكتر هو الكبرياء اللى شوفته كان فى واحده حابيت تساعده بدون ما تاخد حاجه منه وهو رفض واتنرفز عليها
    ومواقف كتير مشابهه لكده ايه اللى يجبر اطفال انهم يقفوا فى اشارات المرور ولا فوق الكبارى ويعرضوا حياتهم للخطر فى حين ان اطفال فى عمرهم قاعدين فى بيوتهم وبيحوط بيهم الامان والحب وعايشين سنهم
    موقف كمان كان فى طفل صغير بردو قاعد على سلم كوبرى وبيبع حاجات بس ده مش مهتم بيلعب بكل برائه وناسى الحاجه اللى معاه اصلا لان ده مش مكانه فعلا وكبير عليه تحمل مسئوليه شغل وشقى
    ايه اللى يجبر راجع عجوز انه ينام على الرصيف والناس رايحه وجايه عليه
    ايه اللى يجبر ست كبيره انها تلف طول النهارده فى المترو وتتذلل لده ولده عشان ياخد منها اى حاجه او يعطف عليها حتى بكلمه
    ليه احنا بنبص للناس دول على انها مش بشر انا بعترف انى كنت بخاف اقرب منهم اصلا لكن بجد نظرتى اتغيرت تمام وبقيت احس انى عايزه اقرب منهم واتكلم معاهم مبيقتش اخاف منهم لانهم بشر زى زيهم مش هيكلونى يعنى الفرق ان ربنا اراد ان ظروفهم تكون صعبه وده اكيد اختبار من ربنا ليهم على الصبر واختبار لينا احنا كمان فى اننا نقدم على مساعدتهم بمجرد الشعور بيهم حتى
    بجد من كل قلبى بتمنى انى اقدر اشارك فى مساعده الناس دى كلها
    وحياه ربنا الناس دى يوم ما بتضحك ضحكتها بتبقى من القلب وبتسعد كل اللى حواليها
    واجمل ما فيهم انهم صابرين وراضين بقضاء الله وقدره
    ربنا يقدرنا بجد ونكون سبب فى تغير حياه ناس كتير من الشقاء للسعاده امين يارب

تحياتى
    سفـــ الاحزان ـــيره

سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الأربعاء نوفمبر 25, 2009 4:31 am

اهلا بكل اعضاء المنتدى الجامدين اوى واللى حبيتهم بجد فى الفتره القليله اللى تواجدت
    فيها بالمنتدى جيت النهارده اعرفكم باول خطوه هنخطيها بجمعيه اصدقاء الخير
    كل التفاصيل هتلاقوها على الجروب وبالاخص اللينك التالى

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

اكيد نتمنى نشوفكم فى الزياره دى واى حد يحب يكون متواجد فى اليوم ده يراسلنى
    على الرسايل الخاصه وباذن الله هحاول اتواجد كل يوم خلال الفتره الجايه
    واى استفسار انا معاكم بردو وفكرو قبل اى حاجه انها تعتبر نزهه مع اصحابك
    فى العيد لكن تفرق انها بتتحلى بالخير وبركه ربنا باذن الله
    فى انتظاركم وربنا يجمعنا على الخير ديما يارب
    عابرسبيل
    عابرسبيل
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

ذكر
    محل الاقامة : عابر سبيل

مُساهمة من طرف عابرسبيل الخميس نوفمبر 26, 2009 2:15 am

ربنا يوفقكم يارب

وصدقيني ياأسيرة لو كنت في مصر في العيد كنت هجي معاكم وده شرف لي

بس للأسف أنا بعيد شوية في العيد

بس ياريت تتذكروني هناك وتقولوا ان في ناس كانت عاوزة تجي بس هي مش في مصر
    وبلغوهم سلامنا ودعائنا

ربنا يوفقكم
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الخميس نوفمبر 26, 2009 10:02 pm

شكرا لحضرتك على الاهتمام والمتابعه واكيد فى ناس كتير تتمنى تكون موجوده فى اليوم ده لكن الظروف بتحكمنا بجد انا شخصيا بتمنى اكون موجوده لكن لظروف والرفض فى البيت عندى ربنا مكتبليش نصيب اكون معاهم لكن يكفى انى اشجعهم واكون معاهم بقلبى ودعواتى وبجد اكيد ربنا عالم قد ايه نيتنا خير وباذن الله يحتسب الاجر عند الله
    وشكرا لحضرتك مره تانى على الاهتمام وجزاك الله خير
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الخميس ديسمبر 03, 2009 7:30 pm

تمت بحمد الله اولى خطوات جمعيه اصداقاء الخير بفضل الله تعالى اتجمعوا اصحابنا اصدقاء الخير بجد
    واتجهوا الى مستشفى 57357 وتم التبرع بالدم ثم الانتقال الى دار الايتام وقضوا يوم جميل مع الاطفال بجد كان نفسى اكون متواجده فى الخطوه دى لكن ربنا مكتبليش اكون معاهم لكن بجد فرحانه جدا ونتمنى التوفيق فى الخطواط القادمه باذن الله تعالى

عاشقة الاهلى
    عاشقة الاهلى
    عضو ViP
    عضو ViP

انثى
    محل الاقامة : النادى الاهلى(القلعة الحمراء)
    * : جمعيه اصــــــــدقاء الخـــــــير Ybm

مُساهمة من طرف عاشقة الاهلى الثلاثاء ديسمبر 08, 2009 9:19 pm

مرسى جدا ووالله الفكرة حلوه
    وربنا يعينك على عمل الخير كمان وكمان
    سفـــ الاحزان ـــيره
    سفـــ الاحزان ـــيره
    عضو ميه ميه
    عضو ميه ميه

انثى

مُساهمة من طرف سفـــ الاحزان ـــيره الأربعاء ديسمبر 09, 2009 2:34 am

عاشقه الاهلى منوره يا قمر التوبيك وجزاك الله خير

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 6:13 am