Yalla7

لم يتم تسجيل دخولك بعد . اذا لم تكن مشترك معنا فنتمنى تسجيلك والانضمام لنا

هل تفضل الجنون ؟!! 54828302

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

Yalla7

لم يتم تسجيل دخولك بعد . اذا لم تكن مشترك معنا فنتمنى تسجيلك والانضمام لنا

هل تفضل الجنون ؟!! 54828302

Yalla7

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

3 مشترك

هل تفضل الجنون ؟!!

عصفورة الجنة
    عصفورة الجنة
    -=| عضو vip |=-
    -=| عضو vip |=-

: : -=| عصفورة المنتدى |=-
    انثى
    محل الاقامة : القاهرة

هل تفضل الجنون ؟!! Empty هل تفضل الجنون ؟!!

مُساهمة من طرف عصفورة الجنة الإثنين سبتمبر 15, 2008 7:49 pm

هل تفضل الجنون
    سؤال غريب .. صح

أحيانا يكون خلف الجنون ذكاءا غير عادي فالجنون قمة العقل فعلا
    هتتأكدوا من الكلام ده لما تقرأوا المقال
    ولينا تحليل علمي بعد القراءة

"يحكي ان طاعون الجنون نزل في نهر يسير في مدينة ..فصار الناس كلما شرب منهم احد من النهر يصاب بالجنون ،وكان المجانين يجتمعون ويتحدثون بلغة لا يفهمها العقلاء ،واجه الملك الطاعون وحارب الجنون
    حتى اذا ما اتي صباح يوم استيقظ الملك واذا الملكة قد جنت ،وصارت الملكة تجتمع مع ثلة من المجانين تشتكي من جنون الملك !! نادى الملك بالوزير : يا وزير الملكة جنت أين كان الحرس ،الوزير : قد جن الحرس يا مولاي الملك : اذن اطلب الطبيب فورا الوزير : قد جن الطبيب يا مولاي الملك : ما هذا المصاب ، من بقي في هذه المدينة لم يجن ؟ رد الوزير : للأسف يا مولاي لم يبقى في هذه المدينة لم يجن سوى أنت وأنا ،الملك : يا الله أأحكم مدينة من المجانين!!الوزير : عذرا يا مولاي ، فان المجانين يدعون أنهم هم العقلاء ولا يوجد في هذه المدينة مجنون سوى أنت وأنا!الملك : ما هذا الهراء ! هم من شرب من النهر وبالتالي هم من أصابهم الجنون!الوزير:الحقيقة يا مولاي أنهم يقولون إنهم شربوا من النهر لكي يتجنبوا الجنون،لذا فإننا مجنونان لأننا لم نشرب. ما نحن يا مولاي إلا حبتا رمل الآن،هم الأغلبية،هم من يملكون الحق والعدل والفضيلة ، هم الآن من يضعون الحد الفاصل بين العقل والجنون ..هنا قال الملك : يا وزير أغدق علي بكأس من نهر الجنون إن الجنون أن تظل عاقلا في دنيا المجانين. "

بالتأكيد الخيار صعب
    عندما تنفرد بقناعة تختلف عن كل قناعات الآخرين
    عندما يكون سقف طموحك مرتفع جدا عن الواقع المحيط
    هل تستسلم للآخرين؟؟ وتخضع للواقع؟؟ وتشرب الكأس؟؟

هل قال لك احدهم : معقولة فلان وفلان وفلان كلهم على خطأ وأنت وحدك الصح !
    اذا وجه إليك هذا الكلام فاعلم انه عرض عليك لتشرب من الكأس ؟
    عندما تدخل مجال العمل بكل طموح وطاقة وانجاز وتجد زميلك الذي يأتي متأخرا وانجازه متواضع يتقدم ويترقى وانت في محلك .. هل يتوقف طموحك؟ وتقلل انجازك؟ وتشرب الكأس؟
    أحيانا يجري الله الحق على لسان شخص غير متوقع؟ مرت طفله صغيره مع أمها على شاحنه محشورة في نفق ... ورجال الإطفاء والشرطة حولها يحاولون عاجزين إخراجها من النفق ..قالت الطفلة لأمها .. أنا اعرف كيف تخرج الشاحنة من النفق !استنكرت الأم وردت معقولة كل الاطفائيين والشرطة غير قادرين وأنت قادرة ! ولم تعط أي اهتمام ولم تكلف نفسها بسماع فكرة طفلتها،تقدمت الطفلة لضابط المطافئ : سيدي افرغوا بعض الهواء من عجلات الشاحنة وستمر !وفعلا مرت الشاحنة وحلت المشكلة وعندما استدعى عمدة المدينة البنت لتكريمها كانت الأم بجانبها وقت التكريم والتصوير !

وأحيانا لا يكتشف الناس الحق إلا بعد مرور سنوات طويلة على صاحب الرأي المنفرد
    غاليلو الذي اثبت أن الأرض كروية لم يصدقه احد وسجن حتى مات !وبعد 350 سنة من موته اكتشف العالم انه الأرض كروية بالفعل وان غاليليو كان العاقل الوحيد في هذا العالم في ذلك الوقت.
    ولكن هل بالضرورة الانفراد بالرأي أو العناد هو التصرف الأسلم باستمرار !
    الفتاة مروة مثلا تحدت أهلها وكل من حولها لتتزوج الفتى جاسر لتكتشف بعد سنوات إن جاسر أسوء زوج من الرجال! كم تمنت مروة أنها شربت من الكأس عندما عرض عليها حتى ارتوت !
    كاتب مغمور اكثر على الناس بكتاباته الحادة حتى اعتزله الناس ليكتشف بعد سنوات انه كل كتاباته كانت ضربا من الهراء! كم تمنى هذا الكاتب انه شرب من هذا الكأس حتى ابتلت عروقه!

أذن ما هو الحل في هذه الجدلية هل نشرب من الكأس او لا نشرب ؟

دعونا نحلل الموضوع ونشخص المشكلة بطريقة علمية مجردة
    رأي فردي مقابل رأي جماعي منطقيا
    الرأي الجماعي يعطينا الرأي الأكثر شعبية وليس بالضرورة الأكثر صحة قد تقول أذن لا اشرب الكأس
    لحظه!
    في نفس الوقت نسبة الخطأ في الرأي الجماعي أقل بكثير من نسبة الخطأ في الرأي الفردي اذن تقول نشرب الكأس ..
    تمهل قليلا !
    من يضمن انه في هذه اللحظة وفي هذه القضية كانت نسبة الصواب في صالحك
    اعرف أن الأمر محير شخصيا
    عرض علي شخصياً الكأس مرات عديدة اشربه احيانا وارفض شربه احيانا كثيرة ........ الامر كله يعتمد على ايماني بالقضية وثقتي في نفسي وثقتي في الاخرين من حولي هذا بالنسبة الى خبرتي وقد تجاوزت مدة ليست بالقصيرة او الطويلة ..
    والان السؤال موجه لك انت يا من تقرأ كلماتي هذه .. اذا عرض عليك الكأس أنت ..هل تفضل ان تكون مجنونا مع الناس ! او تكون عاقلا وحدك ؟

م ن ق و ل

omar
    omar
    -=| عضو vip |=-
    -=| عضو vip |=-

: : -=| crazYyYy Man|=-
    ذكر
    محل الاقامة : egypt

هل تفضل الجنون ؟!! Empty رد: هل تفضل الجنون ؟!!

مُساهمة من طرف omar السبت سبتمبر 20, 2008 1:51 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
    الاجابه هى

الموضوع فى الجووووووووووووووون
    عصفورة الجنة
    عصفورة الجنة
    -=| عضو vip |=-
    -=| عضو vip |=-

انثى

مُساهمة من طرف عصفورة الجنة السبت سبتمبر 20, 2008 2:17 pm

هههههههههههههههه ,ماشى يا عمر ربنا يخليك

ميرسى لمرورك الجميل ونورت التوبيك
    truelove
    truelove
    عضو ViP
    عضو ViP

انثى
    محل الاقامة : المنصورة

مُساهمة من طرف truelove السبت سبتمبر 20, 2008 5:15 pm

جزاكى الله كل خير

بس ياعصفورة لو قيسنا هنلاقى من الرسل من كان وحيدا فى قومة

كان هو الموحد الوحيد ومنهم من ياتى ومعه الاثنيين والثلاثة اى يوم القيامة

سيدنا لوط عليه السلام مثلا قومه كلهم ما كانش حد معاه اى انه العاقل الوحيد فى وسط مجانين

يعنى مش غريبة انك تكون عاقل فى وسط مجانين

لو بصينا على من غيروا التاريخ على مر العصور هنلاقيهم افراد وليسوا جماعات

وكانت افكارهم تتهم بالجنون ولكن اثبتوا نفسهم وافكارهم بقت افكارنا

يمكن محتاجين الوقت عشان فكرتنا الناس تقتنع بيها بس لازم من الاول القناعة جاية من جوانا

وعدم الاستسلام ومش هقولك زى ما قولتى ثقة فى نفسى لالالا انا هكون واثقة من ربنا

وكمان هنيجى لسيد الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم اتهم بالجنون اعوذ بالله

(ما أنت بنعمة ربك بمجنون )

وما ينطق عن الهوى تعالى النهاردة كل الابحاث العلمية تثبت صحة كلام الرسول الامى الذى علمنا صلى الله عليه وسلم

انا افضل العقل لوحدى ولو اتهمونى المجانين بانى مجنونة رايهم مش هيأثرعليا عشان انا مدركة انهم مجانين ....
    عصفورة الجنة
    عصفورة الجنة
    -=| عضو vip |=-
    -=| عضو vip |=-

انثى

مُساهمة من طرف عصفورة الجنة السبت سبتمبر 20, 2008 6:04 pm

شكرا ترو على اضافتك الى دايما بتضيف للموضوع

تعرفى عجبتنى جملة هكون واثقة من ربنا طبعا الثقة والاستعانة بربنا سبحانه وتعالى بتقوى كتير والثقة بالنفس مش بتكون موجودة لو مفيش ثقة فى ربنا سبحانه وتعالى

وانا فاهمة انى اى فكرة جديدة مش بتبقى مقبولة وبتاخد وقت على ما يتم تقبلها

بس تعرفى انا لما فكرت فى الموضوع ده وجيت اجاوب على السؤال ده

قولت ان اكيد فى الاول هقاوم لفترة بس المنطق بيقول ان فى الاخر هستسلم وهشرب من الكأس

عشان أكيد الضغط هيكون كبير لانى لوحدى فعلا تخيلى كدا انك لوحدك لما تخيلتها فعلا حسيت

صعب اوى ان الواحد يصمد لفترة طويلة وان اكيد فى الاخر هيستسلم ويشرب من الكأس..العقل بيقول كدا

بس عارفة فى النفس الوقت رجعت وقولت الا لو الواحد بيدافع عن حق

الحق ده هيقوى صحبه كتيييير وهيضيف له قوة على قوته

ده بنسبة لاى انسان عادى

ام بالنسبة للرسل فطبعا هنا تفرق لانهم رسل عليهم جميعا السلام ربنا كان مقويهم وبالعكس مش كانوا لوحدهم يكفيهم
    ربنا سبحانه وتعالى

وطبعا استعانتنا احنا كمان بربنا سبحانه وتعالى بتقوينا ...بس مش نقدر ننكر ان ممكن يحصل لحظات ضعف وبعد

دلوقتى انتى أكيد بتسالينى يعنى فى النهاية هتشربى من الكأس ولالا ؟

هقولك لو انا بدافع عن حق وقضية كبيرة انا مش هشرب من الكأس مش لانى قويا بس لان الحق ده مدنى بقوة قوتنى

وعلى فكرة مثالة ان الحق بيقوى دى حقيقة والله وانا جربتها على المستوى الشخصى فى موقف يعنى لانى كنت بدافع

عن حق حد سبحان الله لقيت ربنا بيقوينى بجد

بس معرفش ليه شايفة انها مش قاعدة وممكن يكون فيها شواذ يعنى عارفة لو طفل صغير مولود فى وسط اسرة مثلا بتسرق

عارفة هو نقى اصلا بالفطرة بس الى حوليه كلهم كدا فالتيار كان قوى وحتى لو جت ليه فكرة انه يتوب

هيرجع تانى عنها طالما هو عايش وسط الناس دى ,وأكيد أول خطوة انه يعتزلهم

ومثلا حاجة تانية
    تعرفى لما ولد مثلا أو بنت يبتدى مثلا او تبتدى ربنا يهديهم ,اول نصيحة يسمعوها طيب ابعدوا الاول عن اصحابكوا
    القدام ليه عشان مش يجروهم للتيار القديم تانى لغاية ما يثبتوا على طريق الحق الى ربنا هداهم ليه

فانا شايفة انها قاعدة ليها شواذ ,أحيانا بنضطر نشرب بس مش بيكون بارادتنا بيكون التيار أقوى منا

وأخيرا هقول ان اى انسان توفرت فيه ارادة اتجاه موقف هو فى على حق ,واستعان با الله

أكيد ربنا هينصره ومش هيشرب من الكأس

أحترم رايك جدا وربنا يارب يقويكى ويقوينا ويقوي كل انسان ويثبتنا على الحق

شكرا لمرورك الجميل ودايما جدا منورة التوبيك بمرورك الجميل
    truelove
    truelove
    عضو ViP
    عضو ViP

انثى
    محل الاقامة : المنصورة

مُساهمة من طرف truelove السبت سبتمبر 20, 2008 10:55 pm

والله انتى اللى منورة بالمواضيع كلها روعة وفيها فكر كمان

بجد عندك حق فى كل حرف

بس عايزة افكرك بقصة الرجل اللى قتل 99 نفس وعشان يتوب قتل واحدكمان يعنى بقوا ميه

ياترى الرجل دا استسلم وقال دا قدرى وخلاص دول ميت نفس

ورغم انه سأل عابد وقاله ليس لك توبة كان يقول خلاص ويفضل كدا فى وسط المجتمع بتاعة

بالعكس راح تانى يسأل بس راح طبعا لعالم مش راهب العالم قاله ليك توبة

وطبعا تميلا لكلامك ان الولد اللى يتوب يسيب اصحابة العالم قال كدا للراجل دا

قاله سيب ارضك انها ارض سوء وروح ارض تانية

بالفعل خرج الراجل من ارضة وراح ارض تانية عشان يقدر يعيش نظيف وطبعا عارفين بقيت القصة

انا بس كنت باخد الشاهد منها ان العالم نصحة يترك ارضه زى ما بننصح انفوسنا لما نتوب نبعد عن المكان اللى بيسبب عندنا المعصية لتجنبها عشان النفس ضعيفة

وطبعا انا معاكى النفس ضعيفة ممكن اووووى تشرب من الكأس

بس بجد بقول لنفسى قبل الناس من صدق الله صدقه الله

بمعنى انا لو مخلصة النية لله وعارفة انى على حق ومش بعمل كدا رئاء الناس ولا نفاق فى قلبى

اكيد ربنا هيثبتنا ما دام النية لله والصدق لله وربنا اكيد هيصدقنى

وبعيدا عن الانبياء والرسل

فى حاجات كتيرة وافكار مغيرة العالم كله قامت على اساس فردى كان فرد اللى مؤمن بيها ودايما كانوا يتهموا بالجنون وانتى نفسك ذكرتى الرجل اللى قال الارض كروية اية اللى حصله ومن دا كتير .....
    عصفورة الجنة
    عصفورة الجنة
    -=| عضو vip |=-
    -=| عضو vip |=-

انثى

مُساهمة من طرف عصفورة الجنة الأحد سبتمبر 21, 2008 12:10 am

بس بجد بقول لنفسى قبل الناس من صدق الله صدقه الله

بمعنى انا لو مخلصة النية لله وعارفة انى على حق ومش بعمل كدا رئاء الناس ولا نفاق فى قلبى

اكيد ربنا هيثبتنا ما دام النية لله والصدق لله وربنا اكيد هيصدقنى

أكيد طبعا من يصدق الله يصدقه ده شىء مفهوش كلام

واحنا قولنا ان اى انسان توفرت فيه ارادة اتجاه موقف هو فى على حق ,واستعان با الله أكيد ربنا هيقويه وينصره

من جهة تانية ,فى ناس بيجى عليها لحظات ضعف

عارفة يا ترو لو احنا بنحاول نكون مش منطقيين كنا هنقول لا

مش هشرب الكأس , بس عشان احنا تخيلنا نفسنا فى الموقف

فحطينا احتمالية ان الواحد يشرب من الكأس ومش بيكون يارادته زى ما قولنا غصب عنه لو عليه هو مش عاوز

وبعيدا عن الانبياء والرسل

فى حاجات كتيرة وافكار مغيرة العالم كله قامت على اساس فردى كان فرد اللى مؤمن بيها ودايما كانوا يتهموا بالجنون وانتى نفسك ذكرتى الرجل اللى قال الارض كروية اية اللى حصله ومن دا كتير .....

اه طبعا عندك حق حتى تحرير القدس كان كان هدف من اهداف شخص واحد صلاح الدين من وهو صغير كان هدف حطه قصاد عينه وسعى ليه وحققه

عاوزة اقول برده ان فيه ناس بتقاوم التيار بس فى ناس تانية التيار بيكون أقوى منها

أتمنى يارب ان كل واحد مسلمة ومسلمة لما يتحط فى موقف

حقيقى ,ربنا يقويه ويقاوم ومش يشرب من الكأس

وطبعا أسفة لما قولت ان فى ناس هتشرب او انا ممكن اشرب ده مش دعوة للاستسلام ولا ده تشاؤم

انما كنت حبة اكون واقعية وأعرض كل الاحتمالات

لانى ان اكون عاوزة شىء حاجة ,وانى اتحط فى موقف حقيقى ده حاجة تانية سعتها مش نقدر نحدد بالظبط احنا هنعمل ايه ؟!!
    بس بيكون عندنا احتماليات وهى الى نقشناها

وهنهى الحوار بكلمتين ,الخلاصة زى ما بنقول

زى ما قولتى من يصدق الله يصدقه

وزى ما قولت اى انسان توفرت فيه ارادة اتجاه موقف هو فى على حق ,واستعان با الله أكيد ربنا هيقويه وينصره

شكرا يا ترو انك دايما بتثرى المواضيع بفتحك باب للمناقشة

وردودك الجميلة ,ومنـــــــــــــورة التوبيـــــــــــــــــــك

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين سبتمبر 30, 2024 5:15 pm